Klaviristi
Klaviristi verzus ladiči
Klaviristi si pri identifikácii akéhokoľvek problému s ovládaním klavíra alebo s jeho zvukom mýlia dojmy a pojmy. Nimi tlmočené dojmy sú často plné nezrozumiteľných pojmov a sú pre ladiča doslova rébusom.
Klaviristi verzus klavíry
Hudobnú predstavu a emócie prenáša klavirista do pohybu tela, rúk a tie do dynamiky kontaktu prstov s klávesmi. Okrem ovládania tempa sú tieto pohyby v podstate regulovaním dynamiky - sily, ktorou uvádza klavirista do pohybu klávesy.
Touto problematikou sa v plnom rozsahu zaoberá MECHANIKA.
Je už len vecou šikovnosti a fyzickej kondície každého klaviristu ako svoju predstavu o interpretácii pretransformuje do fyzikálnej podoby dynamiky tak, aby výsledný efekt týmto predstavám zodpovedal a hudba sa páčila aj poslucháčom.
Klaviristi citlivo vnímajú odpor funkčnosti a hmotnosti klávesov, mechaniky, tlmičov a kladiviek, ktorý musia pri hre prekonať. Aj nepatrné disproporcie v mechanických schopnostiach, vo zvuku alebo v ladení môžu klaviristu pri hre dezorientovať.
Ak dokáže klavirista ovládnuť mechanické schopnosti klavíra, tak si dokáže podmaniť i jeho zvuk. To je cesta k úspechu a sláve.
Keby minimálne tretina klaviristov prestala koncertovať, vôbec nič by sa nestalo. Naopak bolo by to veľmi prospešné. Výrobcovia klavírov i ladiči sa nechajú často nachytať nezmyselnými požiadavkami interpretov, ktorí dokážu všetko, len nie hrať.